تلفن تماس 02188327832

معرفی VMware Site Recovery Manager

اشکان پزشکی کارشناس ارشد شرکت پردیس پارس هستم. افتخار دارم در این مقاله زمینه های آشنایی شما خواننده گرامی را با SRM شرکت VMware فراهم نمایم. زمینه فعالیت های شرکت پردیس پارس نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری خدمات شبکه، پشتیبانی شبکه، راه اندازی ایمیل سرور، فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری، مجازی سازی شبکه، مجازی سازی دسکتاپ، نصب و پیکربندی روترهای سیسکو و خدمات میکروتیک است. در این مقاله با اصطلاحات، قابلیت‌ها و محیط عملیاتی Site Recovery Manager آشنا خواهید شد.

اهداف تدوین این مقاله :
• آشنایی با اصطلاحات مورد استفاده
• آشنایی با Site Recovery Manager
• قابلیت های Site Recovery Manager
• معرفی محیط های عملیاتی که میتوانیم از این تکنولوژی استفاده نماییم
بدلیل ماهیت تخصصی نوشته پیشرو و عدم وجود معادل های فارسی برای بعضی از لغات استفاده شده در مقاله تصمیم گرفتم اینگونه موارد را عینا نقل نمایم. در ابتدا توضیح مختصری در مورد اصطلاحات استفاده شده داده میشود تا هیچگونه نکته گنگ و مورد ابهام آمیزی وجود نداشته باشد. در قدم بعدی وارد قسمت اصلی مقاله خواهیم شد.
کلمه SRM مخفف Site Recovery Manager می باشد.
Disaster Recovery: به حالتی که حادثه یا اتفاقی ناگوار (به صورت طبیعی و یا ناشی از اشتباهات انسانی) برای سرور و یا اطلاعات موجود بر روی آن افتاده و این امر باعث شود تا دسترس پذیری، محرمانگی و یا یکپارچگی اطلاعات از بین برود، Disaster می گویند.
Disaster Recovery Plan: طرح استراتژی های بازیابی از فاجعه ها را به صورت گام به گام برای بازیابی سیستم ها و شبکه های خراب شده را جهت به حداقل رساندن تاثیرات منفی بر فعالیت های شرکت و یا سازمان ها فراهم می آورد.
Migration: Migration به معني جابجايي يك ماشين مجازي از يك Host يا Datastore يا vCenter Server به يك Host يا Datastore يا vCenter Server ديگر مي باشد.
Replication: Replication که در لغت به معنای "رونوشت" ، "انتشار" یا "انعکاس" است، راه حلی برای انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر از همان نوع و البته مستقر در یک محل و کامپیوتر دیگر است. در تعریفی دیگر می توان Replication را مجموعه تکنولوژی هایی تعریف کرد که برای کپی، پخش و یا تقسیم اطلاعات و سپس همسان نگه داشتن آن ها، به کار میرود.
Business continuity: طرحی است برای ادامه فعالیتهای کسب و کار در صورتیکه که محل کسب و کار (به عنوان مثال: دفتر کار، ساختمان شرکت، اتاق سرور، مرکز داده – Data Center) تحت تاثیر شرایط فیزیکی خارجی مانند طوفان، سیل، آتش سوزی، جرایم و … دچار مشکل شده باشد. اینچنین طرحی عموما شامل نحوه بازیابی فعالیتهای کسب و کار و یا انتقال آنها به محلی دیگر است. مثلا اگر مرکز داده و یا ساختمان شرکت در آتش سوزی تخریب شوند، فعالیتهای کسب و کار به سایت جایگزین (پشتیبان) منتقل خواهد شد.
Resource Pool: يك Resource Pool يك Pool از Resource ها است كه مانند ماشين مجازي شامل مقادير Share,Reseve,Limit میباشد.
Failover: معمولا این اصطلاح در مورد لینکهای شبکه ای و اینترنتی استفاده میشود. بطور مثال شما میتونید با دو لینک اینترنت برای خود سیستم failover ایجاد کرده و تا زمانی که یک لینک قطع شود دومی به صورت خودکار وارد جریان شود.
Failed Back: فرآیند بازگردانی عملیات به ماشین اصلی بعد از اینکه به هر دلیلی به ماشین ثانویه منتقل شده است.
stretched storage: مدلی از پیاده سازی است که دو یا بیشتر هاست سرور مجازی به صورت منطقی جزوی از ذخیره ساز بوده اما از لحاظ جغرافیایی در مکان های مجزا قرار دارند.

site recovery manager

RPO: حداکثر داده ای که سازمان تحمل از دست دادن آنرا دارد.
RTO: مدت زمان مورد نیاز جهت بازگردانی دیتاها پس از بروز حادثه میباشد.
بعد از انجام تعارف بالا و آشنایی با اصطلاحات بکار رفته در مقاله وارد مبحث اصلی میشویم:
SRM به جابجایی سایت از یک محل به محلی دیگر گفته میشود. راهکاری که در زمان اتفاقات ناگوار در نظر گرفته میشود که توسط VMware ارائه گردیده است. SRM همانند یک افزونه ی در ویسنتر است. سایت ریکاوری شرکت VMware راهکاری است برای ادامه فعالیت های شرکتی شما در صورتی که اتفاقات فاجعه باری در یک سایت رخ دهد سایت جایگزین به راحتی کار کرده و هیچگونه اختلالی در روند کاری و فعالیت های تجاری رخ نمیدهد. راهکارهای مختلف replication شامل VMware vSphere Replication است. سایت ریکاوری فرآیند جابجایی و بازیابی ماشین های مجازی را به صورت خودکار در سایت بکاپ یا جایگزین انجام میدهد.
site recovery managerSRM نسخه 6.5 به صورت زوج (دو عدد) پیاده سازی میشود. برای مثال، یکی در سایت اصلی که اصطلاحا Protected site نامیده میشود نصب شده و دیگری در سایت ریکاوری Recovery site نصب میگردد. SRM 6.5 به صورت نرم افزاری بر روی ویندوز سرور در هر دو سایت نصب میشود.

SRM برنامه ای است کنترلی که منابع و سرویس های ما را از یک سایت به سایت دیگر جابجا میکند. طرح بازیابی یا همان جابجایی از سایت اصلی به سایت پشتیبان همانند یک پروسه ی خودکار و تمام اتوماتیک انجام میگردد.SRM مشخص میکند که کدام ماشین مجازی خاموش شود و کدام ماشین مجددا شروع بکار نماید. همچنین ریسورس pool ها کاملا تعیین شده و این امر سبب میشود که منابع در اختیار ماشین ها مشخص گردد. همچنین میزان دسترسی شبکه ای ماشین ها مشخص است. عینا میتوان گفت همه چیز تحت کنترل و برنامه ریزی شده انجام میشود. چندین طرح مختلف جهت بازیابی وجود دارد که این امکان را فراهم میکند تا بتوانیم برنامه ها و ماشین های مجازی را به نحو احسنت بین سایت ها جابجا کنیم و عملیات Failed over و Failed back را بدون مشکل انجام دهیم. فراموش نکنید که طرح های بازیابی یا همان recovery plan ها بسیار منعطف بوده و قابلیت تنظیم را دارند.
SRM شرکت VMware پیوند محکمی با VMware Web Client دارد. تمام فعالیت های ادمین SRM میتواند در VMware Web Client انجام شود.

site recovery manager

قابلیت های SRM:
SRM به صورت اتوماتیک تمام قسمت های مربوط به اجرای طرح disaster recovery را انجام داده، روال ریکاوری را سرعت میدهد و ریسک های درگیر با فرآیندهای دستی را از بین میبرد.
• SRM انعطاف پذیری لازم را دراختیارتان میگذارد تا تست Failover خودکارسازی عملیات که مورد نیاز شما است صورت گرفته و مطمئن شوید که انطباق لازم را با سیاست های سازمان دارد. همچنین امکان دریافت گزارش از جزئیات اتفاق را دراختیارتان قرار میدهد. این امکان برای شما فراهم شده که مدیریت برنامه ریزی برای هر VM را به صورت مجزا یا گروهی داشته باشید تا از طریق وب کلاینت و یا مستقیم شرایط را کنترل نمایید.
• این امکان وجود دارد که Disaster Recovery انجام شود یا جابجایی برنامه ریزی شده صورت پذیرد و ماشین های مجازی به سایت اصلی Failback شوند.
• SRM این قابلیت را دارا است که با VMware NSX ادغام گردد. مدت مدیدی است که پیاده سازی مجدد IP آدرس ها در سایت مقصد بر روی ماشین های مجازی کاری عبث و بیهوده محسوب میشود. توجه داشته باشید که در این حالت پالسی های امنیتی حفظ شده و کمترین میزان تنظیمات را در سایت ریکاوری شده ( سایت بکاپ) خواهید داشت.
• این امکان وجود دارد تا با کمک vRealize Orchestrator گردش کارها را خودکار کرده و به صورت پلاگین در SRM استفاده نمایید.
• SRM میتواند به صورت آنلاین برنامه ها را بین دو سایت جابجا نماید.
• SRM قابلیت Stretched Storage را پوشش میدهد.
• SRM با محدوده ی وسیعی از راهکارهای replication ادغام میشود. نمونه هایی مثل vSphere Replication و Array-base مواردی که شما میتوانید RPO را بر اساس نیاز خود تعیین نمایید.
موارد استفاده:
اگرچه کاربرد اصلی و ذات وجودی SRM انجام عمل Disaster recovery از یک سایت به سایت دیگر است اما امکاناتی مانند جابجایی برنامه ریزی شده، بروزرسانی و تست پچ های امنیتی و دیگر موارد هم در آن وجود دارد.
Disaster Recovery: SRM برای یک Disaster recovery یا یک failover بدون برنامه ریزی به صورت ویژه طراحی شده است. SRM در این شرایط کمک میکند تا با استفاده از اتوماتیک سازی و همسان سازی سیستم های حساس سازمان به صورت یک قسمت و یا تمام سایت درسریعترین زمان RTO به حالت و روال عادی خود بازگردند.
Disaster Avoidance: موارد استفاده دیگری که از SRM وجود دارد جلوگیری از Failover است. وقتی از راهکار Stretched Storage استفاده میکنید به vCenter ها اجازه میدهید که از downtime جلوگیری نمایند. بدون استفاده از Stretched Storage در SRM به ماشین های مجازی اجازه داده میشود تا در سایت اصلی یا protected site پروسه خاموش شدن درست انجام شود و replication دیتا به صورت کامل انجام شده و روشن شدن ماشین در سایت بکاپ یا recovery سایت به درستی انجام گردد بنابراین میتوانیم ادعا کنیم لاست دیتا نخواهیم داشت.
Planned Migration: SRM میتواند برای جابجایی VMها و برنامه های بین سایت ها استفاده شود. این کار میتواند در جهت جابجایی دیتاسنتر بدون قطعی و یا تعمیرات برای ما مفید باشد. در این روش بدون قطعی و نگرانی یکی از سایت ها را خاموش کرده و مراحل تعمیرات و بروزرسانی را انجام میدهیم.
Upgrade and patch testing: محیطی تستی فراهم میشود برای انجام بروزرسانی ها و تست پچ هایی که ارائه شده است. محیط تست به صورت کامل از محیط عملیاتی کپی شده و پیکربندی آن کاملا مانند محیط اصلی می باشد در این محیط شبکه ایزوله بوده و شما مطمئن هستید که تغییرات هیچ اثری بر روی محیط عملیاتی نخواهد گذاشت.
منابع مورد استفاده:

 

https://whatis.techtarget.com

https://arenanoc.com

https://portal.parsnafe.com

http://rayzansamaneh.com

http://abkar882.blogfa.com

http://www.virtualizationblog.com

 

تهیه و تنظیم مقاله توسط مهندس اشکان پزشکی

 

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection