تلفن تماس 02188327832

سیستم رزرو پارتیشن یا SRP چیست؟

System Reserved Partition چیست؟ چه کاری انجام می دهد و چرا باید آن را داشته باشیم؟ من اشکان پزشکی یکی از کارشناسان شرکت پردیس پارس در خدمت شما هستم تا به این سوالات پاسخ بدهم. شرکت پردیس پارس در زمینه نصب و راه اندازی شبکه، فایروال، مجازی سازی شبکه، آنتی ویروس تحت شبکه، خدمات راه اندازی VoIP، کانفیگ سوئیچ و روترهای سیسکو فعال می باشد.
System Reserved Partition چیست و آیا امکان حذف آن وجود دارد؟


وقتی شما ویندوز را روی یک دیسک جدید و خالی نصب می کنید در نسخه های 7 و 8 و 10 یک پارتیشن اختصاصی به نام “System Reserved” ایجاد می کند. ویندوز نامی برای این درایو در نظر نگرفته بنابراین شما وقتی می توانید این پارتیشن را مشاهده کنید که از Disk Management و یا نرم افزارهای جانبی استفاده کنید.
System Reserved Partition از ویندوز 7 به بعد معرفی شد، بنابراین در ویندوزهای قدیمی تر آن را پیدا نخواهید کرد. این پارتیشن در ویندوزهای سرور 2008 به بعد هم وجود دارد.

System Reserved Partition چه کارهایی انجام می دهد؟
این پارتیشن حاوی دو قسمت مهم می باشد:
• Boot Manager and Boot Configuration Data: وقتی کامیپوتر شما بوت می شود، مدیریت بوتِ ویندوز استارت شده و اطلاعات مربوط به بوت شدن سیستم را از Boot Configuration Data می خواند. کامپیوتر شما از قسمت System Reserved Partition بوت می شود و این پروسه ی بوت شدن ویندوز از سیستم درایو شما صورت می گیرد.
• فایلهایی که برای کدگذاری توسط BitLocker مورد استفاده قرار می گیرند: اگر شما تصمیم دارید توسط BitLocker drive encryption هارد دیسک خود را کدگذاری کنید، system reserved partition حاوی فایل های ضروری می باشد برای شروع کار کامیپوتر به صورت unencrypted از طریق system reserved partition بوت می شود و با این روش می توانید اطلاعات دیسک را از حالت کدگذاری شده خارج کرده و اصطلاحا دیسک را decrypt می کند.
System reserved partition در شرایطی که شما از BitLocker جهت Encrypt کردن هارد دیسک استفاده کرده باشید ضروری و الزامی می باشد. در غیر این صورت هیچ کاری از دست شما ساخته نیست. این امر خیلی مهم است که توجه داشته باشید سیستم فایل ها به صورت پیش فرض در این پارتیشن ذخیره می شود، اگر چه شما می توانید آنها را بر روی پارتیشن اصلی ویندوز ذخیره نمایید در صورتی که اینگونه ترجیح می دهید.

وقتی System Reserved Partition توسط ویندوز ساخته می شود:
System Reserved Partition 100 مگابایت فضا از ویندوز 7 و 350 مگابایت فضا از ویندوز 8 یا ویندوز 10 مصرف می کند. این فضاها در حین نصب ویندوز ساخته می شود و دقیقا وقتی که در حال پارتیشن بندی هارددیسک خود هستید این فضا تخصیص داده می شود.
وقتی شما از مدیریت پارتیشن گرافیکی در هنگام نصب ویندوز استفاده می نمایید متوجه می شوید ویندوز یک پارتیشن unallocated روی درایو شما ساخته است. و پیغامی دریافت می کنید که
“To ensure that all Windows features work correctly, Windows might create additional partitions for system files.”
ویندوز اغلب System Reserved Partition را در فضایی unallocated قبل از ساخت پارتیشن اصلی می سازد.

آیا من می توانم System Reserved Partition را حذف کنم؟
وجود این پارتیشن ممکن است باعث ناراحتی شما شده و عزم خود را جزم کنید تا آن را از صفحه روزگار پاک کنید. ویندوز این پارتیشن را مخفی کرده و نامی برای آن انتخاب نکرده است تا کم تر با اعصاب شما بازی شود. بیشتر افراد اصلا توجهی به این پارتیشن نداشته و معمولا آن را فراموش میکنند. ویندوز تنها وقتی این پارتیشن را نشان می دهد که شما از Disk Management استفاده کنید. اگر شما از BitLocker استفاده می کنید یا در نظر دارید در آینده ی نزدیک از آن استفاده کنید وجود این پارتیشن الزامی است.
اگر شما این پارتیشن را بر روی درایو خود نمی خواهید تنها راه جلوگیری از ایجاد آن در هنگام نصب ویندوز می باشد. به جای اینکه یک پارتیشن جدید Unallocated در هنگام پروسه نصب ویندوز بسازید شما می توانید یک پارتیشن جدیدی بسازید که از تمام فضای Unallocated بر روی دیسک پارتیشن دیگری استفاده نماید. این کار باعث می شود پارتیشن شما تغییر سایزی نداشته باشد و پروسه نصب ویندوز با خوشحالی ادامه داده شود !! ویندوز اینستالر قبول خواهد کرد که فضایی برای System Reserved Partition وجود ندارد و ویندوز بر روی یک پارتیشن ایجاد می شود.
به خاطر داشته باشید که شما 100 مگابایت یا 300 مگابایت را با این کار ندارید و بجای آن بوت فایل ها بر روی پارتیشن اصلی نصب شده است !!
برای این کار شما باید از محیط کامندی استفاده نمایید. فقط کافی است مراحل زیر را طی نمایید:
• دکمه Shift + F10 را در حالی که Installing Windows نمایش داده می شود بزنید و وارد Command Prompt شوید.
• دستور diskpart را در داخل Command Prompt بزنید.
• یک پارتیشن جدید با فضایی unallocated توسط دستور diskpart بسازید. برای مثال اگر شما یک درایو بر روی کامپیوتر خود داشته باشید و این درایو کاملا خالی باشد شما می توانید با تایپ کردن دستور select disk 0 و سپس دستور create partition primary دیسک اولی را انتخاب کنید و یک پارتیشن جدید بسازید این پارتیشن جدید از تمام فضای unallocated استفاده می کند.
• پروسه ی setup را ادامه دهید. وقتی که شما می خواهید یک پارتیشن بسازید باید پارتیشن ساخته شده را انتخاب کنید

ممکن است پاک کردن system reserved partition بعد از نصب ویندوز امکان پذیر باشد اما پس از این کار دیگر شما نمی توانید ویندوز را لود کنید زیرا اینکه فایل های مربوط به بوت لودر در اینجا ذخیره شده است.
شما ممکن است با سرچ در اینترنت روش های طولانی و خسته کننده ای برای پاک کردن این پارتیشن پیدا کنید ولی فراموش نکنید که مایکروسافت پاک کردن این پارتیشن را اصلا پیشنهاد نمی کند پس سعی کنید مسالمت آمیز با این فضای 100 مگابایتی یا 300 مگابایتی کنار بیایید.

 

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection