تلفن تماس 02188327832

مزایای راه اندازی VoIP

در این مقاله قصد داریم در مورد مزایای راه اندازی VoIP در شبکه صحبت کنیم. شرکت پردیس پارس مجری راه اندازی شبکه های کامپیوتری علاوه بر ارائه خدمات شبکه در حوزه سرویس های مایکروسافتی، مجازی سازی شبکه، راه اندازی فایروال، خدمات راه اندازی ایمیل سرور، خدمات راه اندازی مانیتورینگ شبکه، خدمات راه اندازی بکاپ سرور، خدمات سیسکو و میکروتیک، در حوزه خدمات VoIP از جمله راه اندازی VoIP و پشتیبانی VoIP نیز به صورت تخصصی فعالیت می کند.

Voice over IP انتقال صدا از طریق بستر IP یا به صورت واضح تر روی بستر شبکه می باشد. از طریق راهکارهای VoIP می توانیم به جای استفاده از سامانه های آنالوگ از طریق شبکه اقدام به راه اندازی VoIP کنیم. از امکانات راه اندازی VoIP روی بستر شبکه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- عدم نیاز به کابلکشی جداگانه برای تلفن
o همانطور که میدانید سیم های تلفن به صورت تک زوج و دو زوج می باشد. برای گوشی های معمولی در شبکه از سیم های تک زوج و برای گوشی های مدیرتی دو زوج سیم نیاز می باشد. در هر صورت برای اتصال تلفن ها به داخلی مورد نظر در سانترال نیاز است به میزان داخلی های موجود کابلکشی تلفنی انجام شود و از طریق سوکت های RJ11 اتصال تلفن ها با سانترال برقرار شود. اما پس از راه اندازی VoIP در شبکه دیگر نیازی به کابلکشی جداگانه نمی باشد چرا که می توانیم از طریق همان کابلهای شبکه که برای کامپیوترها کشیده اس برای گوشیهای دیجیتال نیاز استفاده کنیم. همچنین امکان استفاده از نرم افزارهای تلفنی نیز وجود دارد به این صورت که یکی از نرم افزارهای تلفنی نظیر Zoiper و یا 3CX را در ویندوز نصب نموده و داخلی کاربر را روی آن تنظیم میکنیم و کاربر از طریق هدست ارتباط تلفنی خود را آغاز می کند.
- امکان ضبط تماس های ورودی و خروجی بدون نیاز به دستگاههای جانبی
o سانترال ها امکان ضبط تماس را به صورت مستقل ندارند. در نتیجه برای اینکه بتوانیم تماس های داخلی را ضبط نماییم باید از دستگاههای جانبی استفاده کنیم که معمولاً خطهای تلفن قبل از ورود به سانترال ابتدا وارد این دستگاهها شده سپس وارد سانترال می شود. اما در سامانه های VoIP این امکان به راحتی وجود دارد.
- امکان اتصال چندین شبکه مختلف از طریق اینترانت در یک شبکه تلفنی بدون نیاز به دستگاههای جانبی
o در سانترال های آنالوگ برای اینکه بتوانیم داخلی های یکی از شعب با داخلی های شعب دیگر بتوانند به صورت داخلی با یکدیگر تماس داشته باشند ابتدا باید برای هر یک از آنها یک دستگاه گیت وی خریداری نموده سپس به میزان کانالهای موجود گیت ویت تماس داخلی بین شعب برقرار می شود. مثلاً اگر یک گیت وی 4 کاناله خریداری کنیم حداکثر 4 داخلی به صورت همزمان می توانند با شعب دیگر صحبت کنند، اما پس از راه اندازی VoIP در شبکه این امکان به راحتی وجود دارد که داخلی های شعب با یکدیگر تماس داخلی داشته باشند.
- امکان دسترسی از اینترنت به شبکه تلفنی داخل شرکت (به صورت کنترل شده برای کاربران مجاز)
o در سانترال های آنالوگ امکان دسترسی به خطوط تلفن و یا داخلی ها از طریق اینترنت وجود ندارد. در نظر بگیرید یکی از کارمندان شما بیشتر اوقات در بیرون سازمان فعالیت داشته باشد، در عین حال نیاز داشته باشد که از طریق خطهای تلفن شرکت با مشتریان تماس بگیرد؛ این قابلیت در سامانه های VoIP به سادگی امکان پذیر می باشد اما در سانترال ها امکان پذیر نیست.
- سادگی و عدم محدودیت در ایجاد IVR های تو در تو
o IVR یا منشی تلفنی همان پیغامی ست که در اول تماس برای تماس گیرنده پخش می شود تا تماس گیرنده مستقیماً به فرد مورد نظر خود در سازمان دسترسی پیدا کند. در بعضی سازمان ها IVR به صورت ساده و در بعضی سازمان به صورت پیشرفته و بزگتر می باشد به این صورت که با وارد شدن به یکی از بخشها مجدداً زیرمجموعه های دیگری برای انتخاب وجود دارد. سیستم تلفن بانک یک مثال مشخص برای این مورد می باشد.
- امکان راه اندازی کنفرانس تلفنی
o ایجاد کنفرانس در سانترال ها وجود دارد اما در سامانه های VoIP علاوه بر امکانات بیشتر به سادگی امکان راه اندازی وجود دارد.
- راه اندازی صف تماس جهت مرکز تماس ها
o صف تماس نیز از امکانات فوق العاده در راه اندازی VoIP می باشد. در خیلی از موارد وقتی با واحد پشتیبانی شرکت های مختلف تماس میگیرید پیغامی برای شما پخش می شود که شما نفر چندم در صف انتظار می باشید و به زودی با کارشناسان متصل خواهید شد، این همان صف تماس می باشد که نیاز خیلی از سازمان ها و شرکت ها می باشد. در سامانه های VoIP صف تماس یکی از ویژگیهای مهم می باشد.
- امکان اتصال به نرم افزارهای گوناگون از طریق برنامه نویسی
o با توجه به نوع سامانه VoIP امکان اتصال آن به نرم افزارهای داخل شبکه فراهم می شود. مثلاً در مورد استریکس با توجه به هسته لینوکسی امکان اتصال به Web Application یی که با PHP نوشته شده است راحت تر است یا در مورد مایکروسافت لینک با توجه به مایکروسافتی بودن آن امکان اتصال به نرم افزارهایی که با ASP .NET نوشته شده باشد راحت تر است.
- امکان ایجاد نامحدود داخلی
o در سانترال های مختلف ظرفیت های پذیرش داخلی نیز متفاوت می باشد. هر چند با افزایش ماژول امکان افزایش داخلی نیز وجود دارد اما در هر صورت افزایش داخلی پس از تکمیل ظرفیت به صورت سخت افزاری فراهم می شود اما در مورد سامانه های VoIP پس از تامین Resource لازم محدودیتی در افزایش داخلی وجود نخواهد داشت.
موارد فوق بخشی از امکانات راه اندازی VoIP در شبکه می باشد. خدمات قابل ارائه توسط تیم فنی ما در سایت ما دنبال نمایید.

 

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection