تلفن تماس 02188327832

بازگردانی بکاپ از نرم افزار Veeam

 در این مقاله که توسط مهندس محمد حسین نوری زاده تهیه شده است، قصد داریم یکی از آپشن های فوق العاده کار آمد Veeam Backup & Replication را معرفی کنیم و با نحوه عملکرد آن آشنا شویم. شرکت پردیس پارس ارائه دهنده خدمات راه اندازی و پشتیبانی از بکاپ سرورهای شبکه مانند Symantec Backup Exec و Veeam Backup & Replication می باشد. شرکت پردیس پارس علاوه بر ارائه خدمات فوق، آماده ارائه خدمات مجازی سازی دسکتاپ، خدمات فایروال، خدمات میکروتیک، خدمات ایمیل سرور و پشتیبانی از شبکه می باشد.

Veeam Backup & Replication یکی از کارآمدترین نرم افزارهایی ست که توانایی تهیه بکاپ از ساختار مجازی شبکه اعم از ماشین های مجازی، اپلیکشین ها و فایل های داخل ماشین ها را دارد و نیز دارای قابلیت های ریکاوری فوق العاده Instant VM Recovery می باشد.

زمانی را تصور کنید که ماشینی با ارائه سرویسی حساس از کار افتاده است؛ برای اینکه چنین ماشینی را بتوانیم در کسری از زمان و بدون اتلاف وقت (ریکاوری پروسه ای زمان بَر، وابسته به معماری زیرساخت، سرعت ارتباطات و سایز ماشین دارد) به مدار بازگردانیم و شروع به سرویس دهی کند، می توانیم از Instant VM Recovery استفاده کنیم.

نحوه عملکرد Instant VM Recovery بدین شکل می باشد که ماشین را مستقیم از روی بکاپ روشن، وارد چرخه شبکه و شروع به سرویس دهی می کند.
بدین ترتیب از طریق کنسول Veeam Backup & Replication روی بکاپ ماشین مورد نظر گزینه Instant VM Recovery انتخاب می کنیم.

حتی در صفحه باز شده می توانیم Restore Point خاصی را روشن کنیم (شکل زیر)

بازگردانی بکاپ

 

بازگردانی بکاپ

در هنگام ریکاوری ماشین از طریق Veeam Backup & Replication، می توانیم مشخص کنیم که عملیات ریکاوری در هاستی که ماشین بود و با همان ساختار قبلی انجام دهد و یا در محل جدید با ساختار و کانفیگ جدید؛ که این انتخاب در مرحله Restore Mode مشخص می شود.

بازگردانی بکاپ

نکته ای بسیار مهم در هنگام Restore کردن ماشین در حالت Instant Recovery وجود دارد؛ اگر بخواهیم ماشین را با کانفیگ و ساختار قبلی روشن کنیم، چون از روی بکاپ روشن می شود باید ماشین اصلی خاموش و یا در مدار نباشد.

(در بعضی مواقع دوستان از این گزینه به عنوان تست استفاده می کنند، ماشین را از این طریق روشن می کنند و چون ماشین اصلی نیز روشن است، سرویس دچار اختلال می شود)
در تصویر زیر به این نکته اشاره شده است؛ با زدن تیک های زیر ماشین روشن و به شبکه وصل میگردد.

بازگردانی بکاپ

با به پایان رسیدن مراحل ریکاوری در کمتر از یک دقیقه، ماشین از بکاپ روشن شده و شروع به سرویس دهی می کند.

بازگردانی بکاپ

 

بازگردانی بکاپ

بعد از این که ماشین ما روشن شد و شروع به سرویس دهی کرد، با خیالی آسوده ریکاوری ماشین را آغاز می کنیم.
سؤالی که پیش می آید این است که مگراین ماشین ریکاوری نشده است؟! پاسخ منفی است؛ در واقع توسط Veeam Backup & Replication از طریق فایل بکاپ برروی فضایی که هنگام راه اندازی ریپوزیتوری به عنوان فضایی Mount به Veeam Backup & Replication داده ایم برای چنین عملیاتی در نظر گرفته و کار Mounting و روشن کردن را انجام می دهد.
حال سراغ instant Recovery رفته و عملیات Migrate To Production را شروع می کنیم. با انجام این عملیات ماشین Migrate و به هاستی که مد نظر داریم ریکاوری می شود. توجه داشته باشیم که حین انجام Migrate ماشین کار سرویس دهی را انجام داده و سرویس ما Down نمی شود.
به وضوح قابل مشاهده است که با instant Recovery می توانیم به سرعت ماشین خاص را وارد مدار کرده و از بکاپ روشن می کنیم تا سرویس ما دچار اختلال از سمت مشتری نگردد و سپس عملیات ریکاوری را بدون اتلاف وقت انجام می دهیم.
در پایان، به روایت تصویرعملیات Migrate to Production را توضیح می دهیم.

بازگردانی بکاپبازگردانی بکاپ

بازگردانی بکاپ


از سری مقالات مهندس محمد حسین نوری زاده

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection