تلفن تماس 02188327832

ارتقاء ایمیل سرور Exchange 2003

در این مقاله قصد آموزش ارتقاء ایمیل سرور از Exchange 2003 به Exchange 2013 را داریم. همان طور که می دانید Exchange یکی از قوی ترین ایمیل های موجود در دنیا می باشد که حزو محبوب ترین سرویس های مایکروسافت می باشد. شرکت پردیس پارس علاوه بر ارائه خدمات نصب و راه اندازی ایمیل سرور، آماده ارائه خدمات ارتقاء ایمیل سرور از نسخه های قدیمی به جدید می باشد. همچنین پشتیبانی شبکه و پشتیبانی از ایمیل سرور نیز توسط کارشناسان فنی این شرکت انجام می شود.

 مقدمه:

Exchange Server 2003 از نسخه های قدیمی Mail Server شرکت مایکروسافت بوده و در حال حاضر از سوی این شرکت پشتیبانی نمی شود. شرکت مایکروسافت با ارائه نسخه های جدید تر و همچنین 64 بیتی Exchange Server ضمن بهبود و افزایش توان عملیاتی پردازش ها، خدمات دیگری همچون افزایش حجم Mail Box های کاربران، افزایش حجم فایل های Attach شده و سازگاری بهتر با برنامه Microsoft Outlook و همچنین یکپارچگی با برنامه Skype for business Microsoft ،Microsoft Lync 2013 و SharePoint 2013، رمز نگاری شدن اطلاعات بکمک پروتکل SSL، جستجوی هوشمند (Smart Search) و... را ارائه کرده است.
چکیده طرح:
نکات اصلی که برای انجام این طرح باید در نظر داشت، و گام به گام آنها را انجام داد، به شرح ذیل است که در ادامه هر کدام آنها به تفکیک توضیح داده خواهد شد.
• گام اول: مزایای حرکت به سوی Exchange 2013
• گام دوم: تدارک و بررسی پیش نیاز ها، برای شروع طرح.
• گام سوم: تهیهBackup های مطمئن، جهت پشتیبانی و حفظ وضعیت فعلی در صورت بروز هر گونه مشکل.
• گام چهارم: نصب Exchange 2010 SP3
• گام پنجم: شروع فرآیند Upgrade Exchange 2003 to 2010 :
• گام ششم: نصب Exchange 2013 SP1
گام اول: مزایای حرکت به سوی Exchange 2013
Exchange Server 2013 با ارائه برخی امکانات و قابلیت های ویژه، خود را از سایر Server های Messaging شرکت Microsoft متمایز ساخته است. با استفاده از این ایمیل سرور قدرتمند می توان قابلیت Delegation را برای هر Mailbox جداگانه در نظر گرفت. به عنوان مثال یکی از مدیران سازمان در زمان نبودن خود، می توان وظیفه ارسال و دریافت ایمیل های شخصی خود را به مسئول دفتر واگذار کرده و همچنین از کلیه زمان هایی که به Mailbox او رجوع شده است Log برداری کرد. همچنین ساختن Dynamic Group ها برای ارسال ایمیل به Attribute های خاص (به عنوان مثال ارسال ایمیل گروهی به کلیه کاربرانی که Attribute آنها حسابدار است) و یا امکان تعریف کردن Share Mailbox ها (به عنوان مثال تعریف یک Mailbox برای واحد فروش که کل سازمان به آن دسترسی داشته و کاربران مشخص شده ای بتوانند جواب ایمیل های اسالی به این Mailbox را بدهند). همچنین مدیریت دقیق حجم Mailbox ها، حجم Send/Receive ایمیل های ارسالی ، و حجم Attached فایل ها.ضمن این که می توان مشخص کرد که User ها از چه کسانی ایمیل دریافت کنند و یا به چه کسانی بتوانند ایمیل ارسال کنند (Mail Delivery Restriction).
از دیگر مزایای مهاجرت به Exchange 2013 می توان به مکانیزم OWA یا Outlook Web Access اشاره کرد که از طریق آن کلیه کاربران بدون نصب برنامه Outlook از طریق مرورگر های خود می توانند امکان دسترسی به ایمیل های سازمانی خود را داشته باشند.

ارتقاء Exchange 2003 به Exchange 2013، شرکت پردیس پارس

همچنین بعد از مهاجرت کردن از Exchange 2003 به Exchange 2013 می توان به این قابلیت ها دسترسی داشت:
امنیت درمقابل هرزنامه ها و ویروس ها ( Viruses & Spams) : امکانات درونی مقابله با هرزنامه ها یا اسپم ها و ابزارهای ضد ویروس یا همان Anti-virus ارائه شده است.
محرمانگی تبادل نامه های الکترونیکی ( Privacy) : بکمک توابع رمزنگاری و همچنین ساختار PKI رمزنگاری و محرمانگی در نامه های داخلی افزایش یافته است.
سیستم واحد تبادل نامه ها (Unified Messaging ): امکان دریافت و ارسال نامه های الکترونیکی با محتوای صوتی (Voice Message)

ارتقاء Exchange 2003 به Exchange 2013، شرکت پردیس پارس

استفاده از Power-shell : با استفاده از این قابلیت می توان چندین عملیات در قالب یک Script به صورت همزمان اجرا کرد. همچنین بکمک دستوراتcmdlet می توان مدیریت دقیق تری بر روی ایمیل سرور سازمان داشت.
قابلیت دسترسی بالا یا High Availability: امکان وجود چند میل سرور به صورت پشتیبان، تا در صورتی که برای هرکدام از ایمیل سرورها مشکلی ایجاد شد نسخه پشتیبانی وجود داشته باشد.
قابلیت استفاده از امکانات و : Microsoft Skype for business
به کمک پیاده سازی این مکانیزم، می توان ارتباطات تصویری (Video Conference) در داخل سازمان و بین شعب مختلف
در شهرستان ها و حتی خارج از کشور را به صورت کاملاً Secureیا امن برقرار کرد. همچنین این نرم افزار موجب کاهش
هزینه های برقراری ارتباطات (از بین رفتن هزینه های تماس های مکرر تلفنی) و رساندن آن تقریباً به عدد صفر می باشد. (فقط هزینه های معمول اینترنت) همچنین قابلیت Integrated شدن با سایر سرویس های داخلی سازمان از جمله میل سرور سازمانی (Microsoft Exchange Server) .
شرکت مایکروسافت با ادقام دو نرم افزار Skype و Lync Server Microsoft قابلیت ها و امکانت جدید تری را در قالب
نرم افزار Skype for business Microsoft ارائه نموده که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 برگزاری جلسات مدیران و هیئت مدیره در یک Session امن، با وجود کیلومتر ها فاصله بین افراد از طریق
Video Conference.
 ارتقاء تعداد Session های Video Conference های چند نفره (افزایش تعداد نفراتی که می توانند در یک
Video Conference حضور پیدا کنند).
 اشتراک گزاری اسناد و مدارک Office Microsoft در Video Conference ها.
 ارائه خدمات Video Conference در تلفن های همراه، بدون نیاز به پرداخت هزینه های گزاف و سنگین اوپراتور های تلفن همراه.
 استفاده از این نرم افزار، حتی بودن داشتن Account های Microsoft با خط ثابت.

ارتقاء Exchange 2003 به Exchange 2013، شرکت پردیس پارس

گام دوم: تدارک و بررسی پیش نیاز ها، برای شروع طرح
در ابتدا جهت Upgrade کردن Exchange نسخه 2003 به 2013 حتماً باید به نسخه 2010 مهاجرت نموده که این نسخه حتماً باید Service Pack 3 باشد، چرا که در غیر این صورت حتی اجازه نصب Exchange 2013 وجود نخواهد داشت. و در ادامه بعد از انتقال موفقیت آمیز به نسخه 2010 می بایست به Exchange 2013 SP1 مهاجرت کرد.

ارتقاء Exchange 2003 به Exchange 2013، شرکت پردیس پارس

گام سوم: تهیهBackup های مطمئن، جهت پشتیبانی و حفظ وضعیت فعلی در صورت بروز هر گونه مشکل.
قبل از شروع هر کاری باید از وضعیت فعلی موجود، نسخه پشتیبان قوی تهیه کرد، تا هر زمانی که در اجرای این فرایند مشکلاتی بوجود آمد، توانایی بازگشت به وضعیت قبلی وجود داشته باشد.
اگر Mail Server فعلی به صورت Virtual Server است.
1) ابتدا یکSnap shoot با ذکر تاریخ و ساعت فعلی (لحظه ای که Mail Server به درستی کار می کند)، باید تهیه شود.
2) سپس از کل فایل های ماشین مجازی (همان Mail Server) یک نسخه کپی دستی تهیه کنید (کپی گرفتن از کل فایل های ماشین مجازی و فایل های VMDK از منوی Browse Data store).

تصویر زیر صرفاً به عنوان نمونه ارائه شده است.

ارتقاء Exchange 2003 به Exchange 2013، شرکت پردیس پارس

3) در ادامه یک نسخه Clone هم از ماشین مجازی فعلی (Mail Server) باید تهیه شود.
اما آگر سرور شما به صورت فیزیکی است، تهیه Backup به دوحالت کلی امکان پذیر است. 1- استفاده از Solution های مایکروسافت 2- استفاده از نرم افزارهای تخصصی Third-party برای Backup گیری.
برای اطمینان بیشتر و بهتر پیشنهاد می شود که از هر دو روش ذکر شده Backup تهیه شود، چرا که هرچه Rollback ها و نقاط بازگشت بیشتری داشته باشیم، ضریب اطمینان کارکرد بیشتری وجود خواهد داشت.
1- استفاده از Solution های مایکروسافت:
در این مکانیزم قبل از هر کاری باید از System State یک نسخه Backup تهیه شود تا در صورتی که Role ای به درستی انتقال پیدا نکرد یا هر نوع اختلال دیگری در مدار ایجاد شد، بتوان به وضعیت قبلی بازگشت.

ارتقاء Exchange 2003 به Exchange 2013، شرکت پردیس پارس

2) استفاده از نرم افزارهای تخصصی Third-party برای Backup گیری:
همان طور که اشاره شد روش دیگری که برای تهیه نسخه پشتیبان وجود دارد استفاده از نرم افزارهای تخصصی Third-party می باشد که بهترین برنامه ای که پیشنهاد می شود برنامه Backup Exec است.
از مزایای این برنامه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• تهیه نسخه پشتیبان از کل سیستم عامل در صورتی که در لایه Application قادر به بازگردانی نباشیم. (یعنی در شرایطی که به صورت کامل OS یا سیستم عامل را در اختیار نداشته باشیم.)
• عدم نیاز به اجرای فرایند ها و دستورات مربوط به Authoritative و Non Authoritative.
• سهولت در Full Backup گرفتن.

ارتقاء Exchange 2003 به Exchange 2013، شرکت پردیس پارس

ادامه مقاله ارتقاء Exchange 2003 به Exchange 2013 در مقاله دوم

 

 

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection