تلفن تماس 02188327832

ساختار جدید مجازی سازی دسکتاپ – معرفی App Volumes

در این مقاله می خواهیم در مورد ساختار جدید مجازی سازی دسکتاپ مبتنی بر VMware Horizon View 7 و محصول جدید کمپانی VMware به نام App Volumes صحبت کنیم. تیم فنی شرکت پردیس پارس علاوه بر گذراندن دوره های آکادمیک مربوطه دارای سابقه راه اندازی زیرساخت مجازی سازی دیتاسنتر و مجازی سازی دسکتاپ می باشد. از جمله خدمات شرکت پردیس پارس می توان به خدمات مجازی سازی دیتاسنتر، خدمات مجازی سازی دسکتاپ و پشتیبانی از زیرساخت شبکه اشاره نمود.

App Volumes نام محصول جدید کمپانی VMware می باشد. محصولی که ابتدا برای شرکت Cloud Volumes بود و پس از مدتی توسط کمپانی VMware خریداری شد و در حال حاضر نام آن به App Volumes by VMware تغییر پیدا نموده است.
کمپانی VMware در نسخه Horizon View 7 یک نوع جدید Desktop Pool با نام Instant Clone اضافه نموده است. Desktop Pool هایی که تا قبل نسخه 7 بودند شامل موارد زیر بودند:
- Full
- Manual
- Linked Clone
بسته به نیاز سازمان یکی از انواع Desktop Poolها راه اندازی و استفاده می شد. برای مثال در حالت Linked Clone یک یا چند Golden Image با کاربری های مختلف آماده می شد و از روی آن به تعداد مورد نیاز دسکتاپ ایجاد می گردید. پس از راه اندازی در صورت نیاز به هرگونه تغییر در سیستم عامل، ابتدا روی Golden Image تغییرات لازم اعمال می گردید و سپس مراحل Recompose انجام می شد.
همچنین در صورتی که نیاز به نصب نرم افزار جدید وجود داشت، مجدد روی نسخه اصلی تغییرات لازم اعمال می گردید و سپس از طریق Recompose تغییرات روی دسکتاپهای کاربران اعمال می شد.
پس از عملیات Recompose معمولاً مشکلاتی در دسکتاپ کاربران رخ می داد که باعث آزار و اذیت کاربران می شد.
اتفاقی که در نسخه جدید Horizon View رخ داده است در واقع انقلابی در ساختار مجازی سازی دسکتاپ می باشد. در ساختار جدید زیرساخت مجازی تبدیل به چند لایه شده است که در صورت نیاز به تغییر در هر کدام از لایه ها تنها و تنها همان قسمت را ویرایش، اضافه یا کم می کنیم.
1- لایه OS
2- لایه Application
3- لایه User Profile
در واقع در ساختار جدید بسته به نیاز سازمان یک یا چند سیستم عامل خواهیم داشت. اگر تمامی کاربران از یک سیستم عامل مثلا Windows 10 x64 استفاده کنند لایه OS ما تنها یک سیستم عامل خواهد بود.
در لایه Application نرم افزارهای مورد نیاز در دیسک های مختلف آماده می شوند که اصطلاحا به هر دیسک نرم افزاری یک App Stack گفته می شود.
و از همه جالبتر اینکه User Profile نیز به صورت لایه ای جداگانه قابلیت جابجایی بین Desktop Pool های مخلتف را خواهد داشت.
البته امکانات زیرساخت جدید مجازی سازی دسکتاپ در اینجا ختم نمی شود.
در این مقاله تنها در مورد تغییرات اعمال شده در لایه Application که همان App Volumes می باشد، صحبت می کنیم.
همانطور که توضیح داده شد، در ساختار قبل از نسخه Horizon 7 لایه نرم افزار و OS یکی بودند که این موضوع باعث بروز مشکلاتی می شد که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:
- اگر قرار بود که یک نرم افزار برای تعداد خاصی از کاربران نصب شود، ناچار بودیم که یک Desktop Pool جدید ایجاد کنیم. که در بعضی موارد تنوع Desktop Pool ها زیاد می شد و به طبع آن، مدیریت نیز سخت تر می شد.
- اگر قرار بود نرم افزاری آپدیت شود نیاز به Recompose وجود داشت که خود این مساله باعث بروز مشکلاتی می شد.
- اگر کاربری بسته به نیاز سازمانی از چند Desktop Pool مختلف استفاده می کرد، لزوما نرم افزارهای مورد نیاز کاربر در تمامی Desktop Pool ها وجود نداشت.
- در ساختار قدیمی اگر یک کاربر به یک نرم افزار خاص نیاز داشت و ناچار به نصب آن روی دسکتاپ خود می شد، باعث کندی در دسکتاپ می شد و بناچار برای این مواقع نیز ناگزیر به ایجاد Desktop Pool جدید می شدیم.
در نسخه جدید Horizon View توسط نرم افزار App Volumes امکان این را داریم که نرم افزارها را به جای اینکه روی Golden Image نصب کنیم، مستقیم به کاربران Assign کنیم به این صورت که کاربر به هر طریقی به هر Desktop Pool ی متصل شود نرم افزارهای مورد نیاز را نیز همراه خود خواهد داشت.
در ساختار جدید اگر کاربری نیاز به یک نرم افزار خاص داشته باشد خیلی راحت می تواند نرم افزار مورد نظر روی دسکتاپ خود نصب کند بدون اینکه دچار مشکل در کندی دسکتاپ شود.
در ساختار جدید اگر بخواهیم یک نرم افزار را سیستم عامل ها حذف کنیم، دیگر نیازی به Recompose وجود ندارد به راحتی هر چه تمام نرم افزار مذکور را از کاربران Un Assign می کنیم.
در ساختار جدید اگر بخواهیم یک نرم افزار برای تعداد زیادی کاربر نصب و یا آپدیت کنیم، می توانیم براحتی در زمان خیلی کوتاه بدون نیاز به Recompose این کار را برای کلیه کاربران انجام دهیم.

در Horizon View 6 برای کلیه دسکتاپ های مجازی دو دیسک اضافه می شد که یکی برای تغییرات ویندوزی و دیگری برای فایلهای کاربر بود که به دسکتاپ کاربر متصل می شد و قابل استفاده بود. یکی از مشکلات این بود که این دو دیسک در My Computer مشاهده می شد. هر چند این دیسک ها از طریق پالیسی قابلیت مخفی شدن داشتند اما مشکل اساسی تر این بود که اگر نیاز بود کاربر به Desktop Pool دیگری متصل شود دیگر دسترسی به پروفایل خود نداشت.
در ساختار جدید مجازی سازی دسکتاپ که در نسخه Horizon 7 اعمال شده است به واسطه Writable Disk ی که به ازای هر کاربر ایجاد می شود، اولا کاربر به هیچ عنوان متوجه این موضوع نمی شود که دیتاها در جای دیگری ذخیره می شود، ثانیا به واسطه اینکه در لایه جداگانه ای نگه داری می شود همراه کاربر در تمامی Desktop Pool ها قابلیت استفاده دارد. همین قابلیت است که امکان این را فراهم آورده که کاربران بتوانند نرم افزارهای مورد نیاز خود را بدون مشکل نصب و در صورت نیاز حذف نمایند.
تیم فنی پردیس پارس همواره با رشد تکنولوژی در حوزه زیرساخت مجازی، دانش خود را به روز کرده و در جهت بهبود وضعیت شبکه مشتریان قدم برداشته است. و در حال افتخار این را داریم که بگوییم ساختار جدید مجازی سازی دسکتاپ مبتنی بر VMware Horizon View 7 به همراه App Volumes و UEM (که در مقاله های بعدی در مورد آن مطلب خواهیم نوشت) در سایت مشتری های تحت پشتیبانی این شرکت راه اندازی شده است و در صورت درخواست مشتریان عزیز امکان ارائه پرزنتیشن و بازدید حضوری از این سایت ها وجود دارد.
در مقاله های بعدی جزئیات بیشتری در خصوص تغییرات نسخه جدید Horizon View ارائه خواهیم نمود.

 

 

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection