تلفن تماس 02188327832

راه اندازی vCenter High Availability

در این مقاله قصد داریم تا شما را با مبحث HA در vCenter آشنا کنیم و نحوه راه اندازی آن را به شما عزیزان آموزش دهیم. راه اندازی HA برای مدیران شبکه بسیار مهم تلقی می‌گردد و بر همین اساس شرکت پردیس پارس بر خود می‌داند آموزش‌های مرتبط را در قالب مقاله برای شما تهیه کند. این مقاله به سعی آقای مهندس محمحسین نوری‌زاده تهیه و برای شما آماده شده است. شرکت پردیس پارس در زمینه ارائه انواع خدمات مجازی سازی دسکتاپ، مجازی سازی سرور، راه‌اندازی شبکه، پشتیبانی شبکه و خدمات شبکه در بخش‌های گوناگون فعالیت دارد.

فرض کنید در سازمانی تعداد بسیار زیادی ماشین مجازی دارید و تنظیمات بسیار وقت گیری بر روی vCenter خود انجام داده‌اید، حال با اشتباهی کوچک دیگر بهvCenter دسترسی ندارید، در این موقعیت چه باید کرد؟!!
در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور vCenter های دیگر را در دیتاسنتر خود راه اندازی کنید تا هر زمان برای vCenter Server اصلی مشکلی پیش آمد سرورهای دیگر به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت شما نقش آن سرور اصلی را به عهده گیرند و با آخرین تغییرات اعمال شده و بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهند و ادمین های شما هم بدون هیچ تنظیمی از همان آدرس قبل به vCenter دسترسی داشته باشند.
کمپانی VMWare برای جلوگیری از این قبیل مشکل ها در محصول ورژن جدید vCenter قابلیتی به نام vCenter Server High Availability اضافه کرده که فقط در نسخه VCSA6.5 می توان از این قابلیت استفاده کرد.
برای راه اندازی vCenter HA ابتدا باید به پیش نیاز هایی که هست توجه کرده و آن ها را آماده کنیم که در اینجا به صورت تیتر وار به آن هاا اشاره می کنیم :
1. جوین کردن vCenter Server Appliance به دامین و ایجاد دسترسی لازم برای یوزر دامین ادمین
2. فعال کردن ssh در ویسنتر سرور
3. ایجاد شبکه ای مجزا برای ساختار vCenter server High Availability
ویسنتر سرور برای داشتن HA نیاز به سه سرور دارد که اولی Active ، دومی Passive و سومی Witness می باشد. وظیفه Witness Server این است که بررسی میکند آیا vCenter Active در دسترس هست یا نه؟؟!!
اگر به هردلیلی ویسنتر اصلی یا همان Active در دسترس نبود Witness ساختار IP و شبکه Management را بر روی vCenter Passive پیاده می کند و پسیو نقش اصلی ویسنتر را بازی میکند.
نکته: بعد از رفع مشکل vCenter Active و برگشت به ساختار HA ، وی سنتر سرور به هیچ وجه این ماشین را به عنوان ویسنتر اصلی برنمی‌گرداند مگر اینکه ما دستی vCenter Passive را از شبکه خارج کنیم که با این کار Witness دوباره رول‌های ویسنتر اصلی رو روی این ماشین پیاده می کند!!
خب حالا بعد آماده کردن پیش نیازهای راه اندازی HA نوبت به پیاده سازی HA می رسد که برای این کار ابتدا از قسمت Configuration در سرور ویسنتر گزینه vCenter HA را طبق شکل زیر انتخاب و روی Configure کیلیک می‌کنیم:

 

بعد از کلیک روی گزینه Configuration همان طور که در تصویر زیر مشاهده می شود به دو روش میتوانیم vCenter HA رو راه اندازی کنیم
1.Basic : در این روش بعد از تنظیم IP ها و ساختار سرورهای Active, Passive و Witness که در مراحل بعد کامل توضیح داده می‌شوند ویسنتر شروع به Deploy کردن دو ماشین VCSA-Passiveو VCSA-Witness می کند.
2.Advance : اگر این روش را برای پیاده سازی vCenter HA انتخاب کنیم باید از قبل ماشین های VCSA-Passiveو VCSA-Witness به صورت دستی از ویسنتر اصلی Clone گرفته و آماده کنیم که ما در این مقاله در این مورد بحث نمی کنیم (البته این گزینه بیشتر در مواقعی به کار می‌آید که vCenter ما جزئی از زیر مجموعه ویسنترهای دیگر باشد و یا موارد دیگر!!).

بعد از انتخاب گزینه Basic در این مرحله آدرس IP که در شبکه HA برای VCSA-Active در نظر گرفتیم رو وارد و Port Group مخصوص این شبکه را انتخاب و وارد مرحله بعد می شویم.


و در این مرحله نوبت به پیکر بندی و تنظمات مربوط به آدرس IP مربوط به سرورهای VCSA-Passiveو VCSA-Witness می رسد که تصویر زیر گویای مراحل کار می باشد.
تنها نکته قابل توجه و مهمی که در این مرحله وجود دارد این است که در قسمت VCSA-Passive گزینه Advance را انتخاب و تیک مربوط به Override Management Network Upon Failover را انتخاب می کنیم تا در صورت به مشکل خوردن سرور اصلی تنظیمات مربوطه به شبکه Management رویVCSA-Passive پیکر بندی شود.


بعد از این مرحله باید محل استقرار ماشین های VCSA-Passiveو VCSA-Witness در ساختار مجازی و Storage می رسد به عبارتی ما در این مرحله مشخص می کنیم که هرکدام از این ماشین ها روی چه هاستی و استوریجی ایجاد شوند.


بعد از اتمام مراحل پیکر بندی و مشخص کردن محل ایجاد ماشین های و Passive , Witness تقریبا کار ما تمام شده و منتظر می مانیم ویسنتر شروع به کلون گرفتن و ساخت سرورهای VCSA-Passiveو VCSA-Witness کند که بعد از Clone گرفتن و ایجاد این ماشین ها را روشن کرده و تنظیمات مربوط به HA روی سه سرور کانفیگ شده و آماده بهره برداری و استفاده می شود
خب همان طور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ساختارH.A با موفقیت انجام شده و الان جای هیچ نگرانی بابت از دست دادن ویسنتر اصلی نداریم.

 

تهیه و تدوین مقاله توسط مهندس محمدحسین نوری‌زاده

 

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi