تلفن تماس 02188327832

روشهای بکاپ گیری شبکه با نرم افزار Veeam

همواره بکاپ گیری از دیتاها جزو مهمترین اقدامات در disaster و خرابی های غیرقابل پیش بینی محسوب می شود. در بهترین وضعیت سخت افزاری هم ممکن است آسیبی به خود نرم افزار یا سرویس ها وارد شود که اگر نسخه پشتیبانی ازآن نداشته باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد. شرکت پردیس پارس همواره در پروژه های پشتیبانی خود شبکه مشتریان را مجهز به یکی از نرم افزارهای بکاپ گیری می کند. در حال حاضر تیم فنی پردیس پارس با دو نرم افزار محبوب Symantec Backup Exec و Veeam Backup & Replications عملیات بکاپ گیری از شبکه را انجام می دهند. نصب و راه اندازی بکاپ سرور، ارتقاء بکاپ سرور از نسخه های قدیمی به جدید، پشتیبانی از بکاپ سرورهای مشتریان و کانفیگ بکاپ سرور به صورت دقیق توسط تیم فنی پردیس پارس انجام می شود.
در این مقاله قصد داریم انواع روش های بکاپ گیری از طریق نرم افزار Veeam را با هم بررسی کنیم.

اگر شما بتازگی با نرم افزار بکاپ گیری Veeam آشنا شده اید شاید برایتان درک کامل انواع روشهای بکاپ گیری که در این نرم افزار تعبیه شده است کمی گیج کننده باشد. اگر با نرم افزار Symantec Backup Exec کار کرده اید می دانید که در این نرم افزار بکاپ گیری به سه مدل Full Backup، Incremental Backup و Differential Backup صورت می گرفت.

بهتر است جهت آشنایی دوستانی که با این سه نحوه بکاپ گیری آشنا نیستند به صورت مختصر این موارد را توضیح دهیم.
برای این کار بهتر است با یک مثال ساده این موارد را بررسی کنیم. فرض کنید از یک فایل سرور قصد تهیه بکاپ دارید. خب در اولین مرحله یک Full Backup از محتویات فایل سرور تهیه می کنیم.
پس Full Backup همانطوری که از نام آن پیداست به صورت کامل از یک VM یا سیستم فیزیکی بکاپ تهیه می کند.
به این دلیل که زمان فول بکاپ طولانی می باشد باید از روشهای دیگر بکاپ گیری استفاده کنیم و در اینجا از حالت Incremental Backup استفاده می کنیم.
در حالت Incremental Backup تغییرات صورت گرفته از آخرین Backup را تهیه می کند. به این صورت که بکاپ سرور آخرین بکاپ گرفته شده را بررسی می کند و تغییرات پس از آن را در فایل جداگانه ذخیره می کند.
اما در حالت سوم که Differential Backup می باشد سیستم کلیه تغییرات پس از آخرین Full Backup را تهیه می کند. یعنی اولین بکاپ بعد از فول بکاپ حاوی تغییرات یک روز می باشد، دومین بکاپ حاوی تغییرات دو روز و همین طور تا فول بکاپ مجدد ادامه پیدا می کند.
این روش ها بسته به نیاز شبکه روی بکاپ سرور تعیین و تهیه می شد.
اما در نرم افزار بکاپ گیری Veeam محدود به این سه مدل بکاپ گیری نمی باشد و روش های متنوعی در بکاپ گیری از شبکه ایجاد کرده است که با هم آنها را بررسی خواهیم نمود.
- Full Backup
- Forever Forward Incremental Backup
- Forward Incremental Backup
o Active Full Backup
o Synthetic Full Backup
- Reverse Incremental Backup
خب می بینید که در نرم افزار Veeam روش های متنوعی برای بکاپ گیری در نظر گرفته شده است. شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر بیاید اما اگر با نحوه عملکرد آنها آشنا شویم می بینیم که چقدر در طراحی نحوه بکاپ گیری به ما کمک می کند.
بکاپ گیری به روش Full Backup:
این روش همانطور که در قبل توضیح داده شده به صورت کامل از یک VM بکاپ تهیه می کند.
بکاپ گیری به روش Forever Forward Incremental Backup:

در این روش ابتدا یک فول بکاپ از VM تهیه می شود و پس از آن فقط بکاپ به صورت Incremental ایجاد می شود این مکانیزم به صورت یک لوپ ادامه پیدا می کند. با توجه تعداد Restore Point ی که تعیین کرده اید بکاپ های Incremental قدیمی به فول بکاپ اضافه شده و سپس حذف می شوند.

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید پس از اینکه تعداد Restore Point به میزان تعیین شده می رسد قدیمی ترین بکاپ Incremental به فول بکاپ تزریق شده و سپس حذف خواهد شد.
بکاپ گیری به روش Forward Incremental Backup:
این روش در ظاهر مانند Forever Forward Incremental Backup می باشد اما در بازه های زمانی که ما برای سیستم تعریف می کنیم یک فول بکاپ هم تهیه می کند. فرض کنید برای یک تسک بکاپ شما تعداد 4 عدد Restore Point در نظر گرفته اید، در این حالت شما همواره یک فول بکاپ به همراه سه بکاپ Incremental خواهید داشت. حال در کنار این وضعیت تعیین می کنید که هر ماه یکبار نیز فول بکاپ جدید تهیه شود.
تهیه این فول بکاپ به دو صورت Active Full Backup و Synthetic Full Backup انجام می شود.
در حالت Synthetic Full Backup سیستم فول بکاپ را بر اساس آخرین فول بکاپ و Incremental بکاپ موجود تهیه می کند. به این صورت که یک Incremental Backup تهیه می کند و آن را به آخرین فول بکاپ تزریق می کند. در این حالت ترافیک شبکه کمتر خواهد بود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید درتاریخ مشخص شده که در این مثال جمعه ها می باشد یک Synthetic Full Backup بر اساس آخرین آخرین فول بکاپ به همراه آخرین Incremental Backup تهیه شده است.

در حالت Active Full Backup سیستم فول بکاپ را مجدد ازروی خود VM تهیه می کند.

بکاپ گیری به روش Reverse Incremental Backup: در این حالت ابتدا یک فول بکاپ تهیه می شود. در بکاپ های بعدی پس از تهیه Incremental بکاپ، تغییرات در فول بکاپ تزریق می شود. در واقع ما همیشه یک فول بکاپ از VM خود داریم. این روش مقداری زمان بکاپ گیری را افزایش می دهد اما سرعت Restore به شدت افزایش پیدا می کند.

همانطور که در شکل ذیل مشاهده خواهید کرد بکاپ آخر ما به صورت فول می باشد.

توجه داشته باشید که گزینه Active Full Backup در تمامی حالات بکاپ گیری قابلیت فعال شدن دارد. این بدین معناست که شما می توانید بکاپ گیری از نوع Reverse Incremental Backup داشته باشید اما در بازه های زمانی تعیین شده یک فول بکاپ Fresh از VM خود نیز تهیه کنید؛ و یا شما بکاپ به صورت Synthetic Full Backup داشته باشید اما باز در بازه های زمانی دلخواه یک Full Backup مستقیم از VM نیز داشته باشید.
نرم افزار بکاپ گیری در شبکه Veeam Backup & Replication بسیار پرقدرت و با آپشن های فوق العاده کارآمدی که در نظر گرفته است کار را برای مدیران شبکه راحت تر کرده است.
در پشتیبانی شبکه های کامپیوتری بکاپ گیری از شبکه بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که در صورت بروز مشکل در اطلاعات تنها راه نجات بازگردانی دیتای سالم از فایلهای بکاپ می باشد. طراحی مناسب نحوه بکاپ گیری سرعت عمل ما را در برگشت به وضعیت نرمال بیشتر می کند. پس بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با دقت تمامی موارد را بررسی نموده و بهترین حالت را با توجه به منابع موجود در شبکه اجرا کنیم.

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection