تلفن تماس 02188327832

مجازی سازی دسکتاپ و مروری بر معماری و کامپوننت های Horizon View

در سالهای اخیر مجازی سازی دسکتاپ بسیار مورد توجه مدیران شبکه قرار گرفته است و به علت امکانات بسیار خوب این راهکار، مدیران بنای شبکه خود را روی مجازی کردن دسکتاپ ها گذاشته و از مزایای زیاد آن بهرمند می شوند. شرکت پردیس پارس نیز همزمان با رشد این فناوری، از این تکنولوژی در پروژه های خود از آن استفاده می کند. در این مقاله که سومین بخش از سری مقاله های مجازی سازی مهندس اشکان پزشکی می باشد، سعی میکنیم معماری و زیرساخت کامپوننت های سازنده ی هسته اصلی VMware Horizon را مورد بررسی قرار دهیم و تمرکز اصلی کار بر روی المان های دسکتاپ های مجازی خواهد بود. شرکت پردیس پارس علاوه بر انجام پروژه های مجازی سازی، آمادگی خود را جهت پروژه های راه اندازی شبکه، پشتیبانی شبکه، خدمات ایمیل سرور، بکاپ سرور، مانیتورینگ و فایروال اعلام می دارد.

 


معرفی کامپوننت های کلیدی Horizon:
برای شروع بهتر است از سطوح بالایی آغاز نماییم. شکل زیر دیدی کلی از سناریو برای شما ایجاد می نماید تا تاثیرگذاری در درک مطالب بیشتر شود:

مجازی سازی دسکتاپ

تمامی کامپوننت های موجود در VMware Horizon در تصویر بالا تشریح شده اند البته نباید فراموش کنیم که برای استفاده از هر کدام این کامپوننت ها لایسنس مورد نیازباید تهیه گردد. قابلیت های مورد استفاده بر اساس نسخه ی خریداری شده متغیر می باشد مثلا در نسخه Enterprise امکاناتی وجود دارد که در Standard موجود نمی باشد.
این موضوع را در نظر داشته باشید که لایسنس های مربوط به vCenter و ESXi های شما جدا از Horizon بوده و کاملا مجزا تهیه می گردد.

نگاهی بر معماری سطح بالا:
معماری Horizon View به شدت سرراست و قابل فهم می باشد. اگر در زمینه محصولات VMware دستی بر آتش دارید و با ESXi هاست ها و vCenter کار کرده اید تقریبا نصف راه را پیموده اید و نگرانی زیادی نسبت به درک مطالب نخواهید داشت.
Horizon View بر روی زیرساخت vSphere ایجاد می گردد. که این امر مزیت های زیادی را به همراه دارد. Horizon View ماشین های مجازی را به بستر vCenter اضافه کرده و roleها و قابلیت های مختلفتی را بر روی آنها فعال می نماید.
در شکل زیر یک مرور کلی از معماری View برای رساندن یک virtual desktop به کاربر نمایش داده می شود:

مجازی سازی دسکتاپ
کامپوننت های View دقیقا همانند یک برنامه بر روی یک ویندوز سرور نصب و اجرا می شوند. البته Access Point از این موارد مستثنی می باشد. Access Point یک لینوکس Appliance بوده که به صورت مجزا بر روی یک سخت افزار نصب می شود.
Horizon View Connection Server:
این قابلیت را به Connection broker تشبیه میکنند. کامپوننت اصلی زیرساخت View می باشد. رول اصلی آن اتصال کابر به virtual desktop است. به این معنی که عمل authentication انجام شده و دسکتاپ مناسب کاربر را بر اساس ریسورس های موجود ، پروفایل کاربر و المان هایی که وجود دارد به user تحویل می دهد. وقتی به دسکتاپ خود لاگین میکنید این Connection server است که شما با آن در ارتباط هستید.
Connection Server چگونه کار میکند؟
کاربر با استفاده از View Client که بر روی دستگاه خود نصب کرده به دسکتاپ مجازی خودش متصل می شود اما این اتصال به این معنی نیست که همیشه روال این گونه می باشد ممکن است کاربر با استفاده از وب به دسکتاپ خود متصل شود.
پروسه لاگین چگونه انجام میشود؟
برای اولین بار که View Client اجرا می شود کاربر آدرس View Connection Server خود را وارد می نماید سپس جزئیات مربوط به لاگین از Active Directory سوال می شود.
توجه داشته باشید که در حال حاضر Horizon View از AD Domain functional Levels های زیر پشتیبانی می نماید:
• Windows Server 2003
• Windows Server 2008 and 2008 R2
• Windows Server 2012 and 2012 R2
بر اساس شرایط کاربر، مجوزهای دسترسی بررسی شده و اگر اجازه دسترسی به کاربر داده شده بود می تواند پروسه ی لاگین را ادامه دهد. بر اساس شرایط، Launch Screenهای متفاوتی برای او نمایش داده می شود تا بر روی یکی از آنها لاگین نماید. این آیکون هایی که نمایش داده می شود Desktop Poolهایی هستند که به کاربر اختصاص داده شده است. یک Pool اساسا مجموعه ای از دسکتاپ های مشابه می باشد. بعنوان مثال می تواند Pool مربوط به دپارتمان مارکتینگ باشد که این Pool شامل برنامه های مخصوص همان دپارتمان است. پس از اینکه Authentication انجام شد، View Manager و یا Connection Server با vCenter ارتباط برقرار کرده و از ساخت یک virtual machine خبر می دهد. سپس vCenter به View Composer اعلام میکند که دسکتاپ حاضر است و اگراحیانا دسکتاپی حاضر نباشد پروسه ی ساخت آن بر اساس پالسی های مشخص شده شروع می گردد تا کاربر بتواند بر روی آن لاگین کند.
وقتی که پروسه ساخت تکمیل گردید و ماشین مجازی به حالت آماده در آمد کابر می تواند با پروتکل انتخابی خود به دسکتاپ متصل شود. (PCoIP, Blast, RDP)
 مجازی سازی دسکتاپجهت ارائه VDI راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که نیازی به Connection Broker ندارد. البته از دیدگاه منطقی راهکار مناسبی برای پیاده سازی VDI نمی باشد. اولین پروتکلی که شبیه به راهکار VDI است و فقط یک کاربر می تواند به صورت مستقیم متصل شود RDP مایکروسافت می باشد. 

اگر شما تعداد زیادی شعبه و دفتر داشته باشید باید زیرساخت مناسبی را ارائه بدهید به طوری که اگر اتفاق ناخوشایندی افتاد( قطع شدن WAN) زیرمجموعه ای وجود داشته باشد که مقرون به صرفه بوده و در عین حال کارها با اختلال مواجه نشود یا اصطلاحا business continuity ادامه داشته باشد.
فراموش نکنید که در محیط Horizon View، View Connection Server امکانی فراتر از یک اتصال معمولی کاربران به دسکتاپ های خودشان را فراهم میکند. همان گونه که قبلا مشاهده کردیم Horizon View Connection Server به مانند یک برنامه بر روی ویندوز سرور اجرا می شود که این ماشین می تواند فیزیکال و یا Virtual باشد. اجرا به صورت یک ماشین مجازی مزایای زیادی دارد. برای مثال به راحتی می توانید قابلیت HA را اضافه کنید که امری بسیار مهم و ضروری می باشد.
Connection Server اتصال بین VMها و کاربران را مبادله کرده و با vCenter در جهت مدیریت virtual desktopها کار میکند.

 

 تهیه و تدوین مقاله توسط مهندس اشکان پزشکی

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection