تلفن تماس 02188327832

vCLS چیست؟ قسمت اول

قطعا شما با VMware و محصولات آن آشنا هستید. ما سعی می‌کنیم با مقالاتی که تولید می کنیم شما را هر چه بیشتر با مجازی سازی و فعالیت‌های جذاب و مرتبط با آن آشنا سازیم. 

قسمت اول : بررسی و معرفی vCLS
سرویس vCLS (vSphere Service Cluster) یک ویژگی جدید در vSphere 7.0 Update1 است. این قابلیت صحت عملکرد سرویس های Cluster مانند DRS , HA را مستقل از در دسترس بودن و یا نبودن vCenter تضمین می کند.
VMWare با انتشار قابلیت vCLS به صورت یک Platform/Framework در vSphere 7.0 U1، در دسترس بودن سرویس های Cluster در صورت Unavailable شدن vCenter را تسهیل نموده است. البته در نظر داشته باشید که همچنان برای راه اندازی سرویس های Cluster نظیر HA , DRS نیازمند vCenter هستیم.
vCLS یک قابلیت Mandatory است که به صورت پیش فرض و پس از اضافه شدن Host به Cluster فعال می شود. این قابلیت هم در حالت Fresh Install و هم پس از آپگرید به نسخه 7.0 U1 در دسترس خواهد بود.
نحوه عملکرد vCLS :
vCLS از ماشین های مجازی به عنوان Agent برای حفظ سلامت سرویس های Cluster استفاده می کند. ماشین های مجازی Agent (vCLS VM) زمانی ایجاد می شوند که Host ها به Cluster اضافه شوند.
در هر Cluster حداکثر سه ماشین مجازی vCLS ایجاد خواهد شد که بر روی Host های Cluster توزیع می گردد. در Cluster هایی که دو یا یک Host دارند به ترتیب دو و یک ماشین مجازی vCLS ایجاد خواهد شد.
قوانین Anti-Affinity نیز به صورت خودکار اعمال می گردد که وضعیت قرارگیری ماشین های مجازی بر روی Host ها را هر 3 دقیقه یک بار بررسی می کند. اگر چند ماشین مجازی vCLSبر روی یک Host قرار داشته باشند، آنها را به صورت خودکار روی سایر Host ها توزیع خواهد کرد.


توجه داشته باشید که حتی اگر قابلیت های DRS و HA را بر روی Cluster فعال نکرده باشید باز هم ماشین های مجازی vCLS بر روی Cluster ایجاد خواهند شد. ماشین های مجازی vCLS توسط سرویس های vCenter نظیر ESX Agent Manager و Workload Plane مدیریت می شود. vCLS VM ها از NIC پشتیبانی نمی کنند و در واقع کارت شبکه ندارند.
یک vSphere Cluster که vCLS بر روی آن فعال شده است می تواند میزبان ESXi ها با نسخه های مختلفی باشد اگر vCenter مربوط به آن Cluster با آن نسخه سازگار باشد.
همان طور که می دانید vSphere DRS یک ویژگی حیاتی vSphere است که برای حفظ صحت عملکرد سرورهای Host شده در یک Cluster بسیار ضروری است. عملکرد DRS به در دسترس بودن ماشین های vCLS بستگی دارد. در صورت در دسترس نبودن ماشین های vCLS بر روی یک Cluster، سرویس DRS عملکردی نخواهد داشت.

 


الگوریتم انتخاب Datastore برای ماشین های vCLS :
Datastore هایی که ماشین های vCLS بر روی انها ایجاد می شود به صورت اتوماتیک و بر اساس رتبه بندی تمام Datastore های متصل به Host های درون یک Cluster انتخاب می شود. به احتمال زیاد Datastoreی انتخاب خواهد شد که Hostهایی با DRS Slot های آزاد و رزرو شده به آن متصل باشند.
این الگوریتم سعی بر این دارد قبل از انتخاب یک Local Datastore، ماشین های vCLS را بر روی یک Shared Storage قرار دهد و همچنین تا جای ممکن دو ماشین vCLS را بر روی یک Datastore قرار ندهد و Datastore با فضای آزاد بیشتر دارای ارجحیت است.
ما می توانیم ماشین های vCLS را پس از ایجاد و روشن شدن بر روی یک Datastore دیگر جا به جا کنیم. (با استفاده از Storage vMotion)
اگر بخواهیم یک Datastore را در حالت Maintenance Mode قرار دهیم می بایست ماشین های vCLS را از روی آن به یک Datastore دیگر منتقل کنیم. یا اینکه Cluster را در حالت Retreat mode قرار دهیم.

بررسی اجزای vCLS :
هر یک از اجرای vCLS یک عملکرد مشخص دارند که به ترتیب زیر هستند :
ESX Agent Manager (EAM) :
Deploy کردن ماشین های vCLS بر روی Hostهای ESXi در Cluster
دریافت اطلاعات جانمایی ماشین های vCLS از vCLS Resource Manager
vCLS Manager :
یک ماژول جدید است که روی سرویس wcpsvc اجرا شده است.
مدیریت و نظارت بر عملکرد ESX Agent Manager بر روی گروه ماشین های vCLS
نگه داری اطلاعات عملکرد EAM در دیتابیس vCenter
Customize کردن هر یک از ماشین های vCLS در زمان deploy شدن ماشین ها
عوض کردن Password ماشین های vCLS به صورت چرخه ای (Password Rotation)
اجرای یک مدل مطلوب برای vCLS
vCLS Resource Manager :
یک ماژل جدید است که بر روی سرویس vmware-vpxd اجرا می شود.
مدیریت جانمایی اولیه ماشین های vCLS و همچنین جانمایی آنها در زمان failover را بر عهده دارد.
vCLS OVF :
Template ماشین مجازی vCLS است که این ماشین ها از روی این Template ساخته می شود.
مسیر ذخیره آن در vCenter به ترتیب زیر است :
/storage/lifecycle/vmware-hdcs
Patch ها و آپدیت های vCenter ممکن است شامل آپدیت هایی برای این OVF نیز باشد. EAM ماشین های vCLS جدید و آپدیت شده را وارد کلاستر نموده و سپس ماشین های قدیمی را حذف خواهد کرد.


 لینک قسمت دوم مقاله

 

پردیس پارس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت شرکت توسعه ارتباطات پردیس پارس محفوظ است.
استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع و لینک مستقیم بلامانع است.
سازمان فناوری اطلاعات ایران

پروانه فعالیت در حوزه خدمات فنی افتا
شماره پروانه: ITO-NAMA-TS-0310

logo-samandehi
No Internet Connection